week 7 t/m 12 ofzo haha - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Kelly Wolf - WaarBenJij.nu week 7 t/m 12 ofzo haha - Reisverslag uit Belize-stad, Belize van Kelly Wolf - WaarBenJij.nu

week 7 t/m 12 ofzo haha

Door: kelly en pim

Blijf op de hoogte en volg Kelly

07 Mei 2016 | Belize, Belize-stad

Hallo luitjes!
Het is alweer een tijdje geleden dat we iets geplaatst hebben. Het internet is dan ook vaak op.. maar we zullen eens even op een rijtje gaan zetten wat we weer gedaan hebben!
We zijn met wat vrienden hier vanaf de boerderij, door de jungle heen naar de bron gelopen. Lekker op een band naar beneden gedreven door de hele rivier, die weer uitkomt bij de boerderij. Zo mooi en helder water. Helaas is de rivier op sommige plekken zo laag, dat je af en toe met je kont achter een steen blijft hangen, haha. Uit deze bron halen ze ook hun drinkwater met een pomp.
Het was weer tijd om ons visum te verlengen. Dit liep uiteraard weer gesmeerd.. We moesten een brief uitprinten, als bewijs dat we op de boerderij werken. Deze wilden we gaan printen bij het internetcafe, maar die had ineens zijn deuren moeten sluiten.. fijn! Toch geprobeerd, maar hij zei dat er nog wel 20 andere plekken waren waar je kon gaan printen.. uhh niet die wij kennen! Toch goed gekeurd en de volgende keer echt bij hebben! Moet je weer naar de overkant om te gaan betalen. En raad eens..? Dat loketje was gesloten en ging pas een uur later open! DUS... de keer daarna verliep het gelukkig wel allemaal snel met onze brief!

Ondertussen zijn we alweer twee keer op vakantie geweest, terwijl we op ‘vakantie’ zijn haha.
De eerste reis ging naar Hopkins. Toen we in ons hutje aan kwamen, stond er een twee persoonsbed en een stapelbed. We hoopten maar dat er niemand ander bij zou komen! Gelukkig hadden we de hele kamer voor ons zelf en was er verder niemand anders die er verbleef. De douche kop werd verwarmd door middel van een elektriciteitskabel die gewoon daar hing en nat kon worden. Dat zag er niet echt veilig uit.. De gootsteen lekte, wat we opvingen met een pringlebus en de fiets die ik gehuurd had, viel steeds de ketting vanaf.. de eigenaren waren wel heel vriendelijk
Gelukkig hebben we als een blok geslapen, wat we erg hard nodig hadden! Helaas regende het bijna elke dag.. maar toch kunnen genieten van de witte stranden, de caribische zee, het lekkere eten en de aardige mensen. We hebben nog een dagje fietsen gehuurd om naar een ander dorpje te fietsen. Gelukkig was toen toch nog de zon gaan schijnen en waren we meteen weer verbrand! Bij een restaurantje hebben we zo’n lekker ontbijt op met French toast, banaan, kokos, amandel en stroop, dat we daar de volgende dag weer voor terug kwamen!
Toen we weer naar huis gingen, is er stuk dat we vorige keer met de taxi hadden gedaan, maar dat vonden we zo kort lijken en veel te duur. Dus wij dachten dat lopen we wel even! Nou dat was toch nog 2 uur lopen en bloed en bloedheet. Maar we hadden de bus weer gehaald en vlakbij ons dorpje, konden we meteen liftend met iemand mee achter in een pick up truck. En bij de splitsing naar ons dorpje, kwam onze baas net aan rijden, waar we meteen in konden stappen! Dat ging soepel. Maar dan moeten we nog steeds een uur lopen daarna, haha

De tweede reis was vorige week. Deze reis zou eigenlijk naar Guatemala gaan, maar er was gezeik op de grenzen tussen deze twee landen, dus leek het ons beter om dit te annuleren. Toen zijn we lekker naar San Ignacio gegaan. We namen een ‘luxere’ bus MET Airco. We hadden twee mooie plekjes vooraan, zodat we niet misselijk worden, maar die bleken ineens gereserveerd te zijn. Konden we achterin gaan zitten. En omdat er mensen moesten staan, werden er krukjes in het gangpad gezet, precies naast pim natuurlijk, waardoor hij zijn benen niet meer kwijt kon. De mensen zijn hier zo klein, dat hun niet zoveel beenruimte nodig hebben als wij. Maar San Ignacio is een erg leuk stadje, meteen een gezellige indruk! En erg modern vergeleken met de rest van het land. Door het vroege inchecken, kregen we twee tweepersoons bedden! Wat hebben we lekker geslapen haha. We zijn hier naar de grootste markt van Belize geweest, ontbijt gehaald wat voor je neus klaar wordt gemaakt. Zo zag je dat ze ook hier toch hard kunnen werken! We zijn naar Cahal Pech een ruïne geweest van 3000 jaar geleden. We wilden geen rondleiding, maar hebben die toch uiteindelijk gehad, omdat een man die daar werkte uit zichzelf begon te vertellen! Erg interessant. Er waren nog andere dingen die we wilden doen, maar er reden geen bussen op zondag. Gewoon nog een rustdag hier! Ook hier weer lekker gegeten! En super lekkere taart/cake op. Wat moeilijk te vinden is in Belize. Naar San Ignacio zijn we naar een slaapplaats op de Hummingbird Highay gegaan. Ook hier verbleef helemaal niemand, behalve wij en de mensen die daar werken. We zijn door de Jungle naar een waterval gelopen en lekker aan de rivier gezeten. Met de mensen daar mee gegeten en tot onze verbazing merkten we op dat we helemaal geen groentes of fruit kregen. Toen we de heuvel op liepen, om op de bus te gaan wachten, stopte er een pick up truck uit zichzelf om te vragen of wij een lift wilden hebben. Pim zei; nee bedankt, we wachten op de James Bus. Whaaat?! Misschien reed die auto wel helemaal tot het zuiden en waren we er gratis en veeeeel sneller geweest. Uiteindelijk een uur in de brandende zon moeten wachten op de bus. Maar 5 uur later waren we weer terug op de boerderij!

Ondertussen zijn er al heel wat mensen gekomen en weer gegaan. Soms is het fijn dat mensen weer snel vertrekken, maar je hebt ook leuke mensen die helaas weer gaan.. We snappen niet hoe de eigenaren kunnen leven met altijd andere mensen om je heen, die je niet kent. Gelukkig kunnen wij ons terug trekken in ons verblijfplaatsje.

Laatst waren we naar een andere boerderij gegaan met een rondleiding. Toen beseften we pas hoeveel we eigenlijk allemaal al wisten en wat we tot nu toe geleerd hadden.

Wat ook mooi was, Kelly dacht een mooi ‘bruggetje’van bamboo te maken, zodat je als het hard regent gewoon normaal kan lopen. Dit heeft daar een hele tijd gelegen, totdat pim zijn teennagel er aan stootte! Waarna alle bamboo door de lucht vloog! Weg bruggetje..

Afgelopen tijd hebben we van meerdere producten het proces geleerd van oogsten naar eind product. Zoals koffie en cacoa. We beseffen nu dat dat erg veel moeite en tijd kost. Je kunt dit ook niet in een dagje even snel doen. Het moet geoogst worden, gepeld, dagen drogen, pellen en roosteren. En dan heb je het basis product pas! Ook heeft Kelly laatst zelfstandig een eigen kokostaart gebakken met de basis ingrediënten die je hier hebt. Dat gaat niet zo snel als met een recept en kant en klare producten in Nederland. Het is ook nog eens vele malen gezonder. Ook leren/eten we vele andere dingen om te koken/ bakkken.

Onze plantenkwekerij begint steeds meer te groeien! We hebben nu 1200 Inga plantjes, die het allemaal heel goed doen! 100 teak plantjes. En nu uitgebreid met vele andere soorten. Hier besteden we onze meeste tijd.

Op de Facebook pagina van Kelly staat ook een filmpje over de boerderij. Zo krijg je er misschien een beetje een beeld van. Ook Pim komt er veel in voor! haha